Dietetyka w pigułce. Zdrowie zaczyna się od jelit.

Po długiej przerwie i lekkim zaniedbaniu projektu 2016 wracam z nową dawką wiedzy :) Po sezonie zimowym, gdzie ciągle byłam chora, przeziębiona, zakatarzona i zmęczona zrozumiałam, że coś złego dzieje się z moją odpornością. Zaczęłam szukać, czytać i testować różne hipotezy. I tak wpadłam na to zdanie: ,, Zdrowie zaczyna się od jelit" - wydało mi się to tak dziwne, że postanowiłam to sprawdzić. Od tego czasu zaczęłam bliżej przyglądać się swoim jelitom, czytać różne opracowania na ten temat oraz testować sposoby na poprawę ich funkcjonowania. I tak dziś chciałam podzielić się z Wami swoimi przemyśleniami na ten temat oraz poznać Wasze pomysły na zdrowe jelita :)



Może zaczniemy od odrobiny teorii: 




JELITO CIENKIE

Długość - 5/6 m, jest to najdłuższa część przewodu pokarmowego. Jelito cienkie ulokowane jest pomiędzy żołądkiem, a jelitem grubym. W skład jelita cienkiego wchodzi: dwunastnica, jelito czcze oraz jelito kręte. Wyglądem przypomina szklaną rurkę. Jego cechą charakterystyczną jest obecność w błonie śluzowej fałdów okrężnych i osadzonych na nich kosmków jelitowych, które są odpowiedzialne za rozkład pokarmów, trawienie i wchłanianie.

JELITO GRUBE


Jelito grube jest jakby ramką dla jelita cienkiego. Składa się z jelita ślepego, okrężnicy oraz odbytnicy. W jelicie grubym zachodzi końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych. Występują tutaj także bakterie symbiotyczne, produkujące witaminę K, oraz niektóre witaminy z grupy B. W jelicie grubym tworzy się kał, dzięki któremu naturalnie, każdego dnia detoksykujemy swój organizm. 

FLORA BAKTERYJNA


To zespół mikroorganizmów zamieszkujących nasz organizm. Każdy organizm charakteryzuje się specyficzną florą bakteryjną. Chodzi dokładnie o wszystkie bakterie, które mieszkają sobie w naszych jelitach. Większości osób bakterie kojarzą się z czymś złym, jednak w tym przypadku są one (przynajmniej niektóre) czymś pożądanym. Stan naszej flory bakteryjnej wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Już Hipokrates mówił, iż zdrowie zaczyna się w jelitach i niewątpliwie miał dużo racji. 

OBJAWY PROBLEMÓW Z FLORĄ BAKTERYJNĄ


Na zaburzenia flory bakteryjnej niewątpliwie ogromny wpływ ma dieta, ilość snu, poziom stresu oraz środki leki i suplementy, które spożywamy na co dzień. Jeśli chodzi o dietę to głównymi składnikami niszczącymi nasze zdrowe bakterie są: cukier, gluten, tłuszcze trans oraz antybiotyki i niesteroidowe leki przeciwzapalne. Niestety to produkty, które spożywamy praktycznie każdego dnia. 

Do najczęstszych objawów problemów z florą bakteryjną zaliczamy:

  • objawy ze strony układu pokarmowego: biegunki, zaparcia, wzdęcia, zgaga, niestrawność,Zespół Jelita Drażliwego, choroba Leśniowskiego Crona, wrzody, hemoroidy
  • problemy skórne: wędzenie skóry, krostki na rękach i przedramionach, wysypki na buzi, łamiące się paznokcie i włosy, trądzik, łuszczyca.
  • Inne: bóle głowy, migreny, problemy z pamięcią i koncentracją, stałe uczucie zmęczenia, kłopoty ze snem, nieustający katar, uczucie przeciążonych stawów mimo małej aktywności, bardzo bolesne iesiączki i przewlekły, długi PMS, stany lękowe, depresja, niechęć do wyjścia z domu, spadek libido, choroby autoimmunologiczne.celiakia, nietolerancje pokarmowe

Więcej o wpływie diety na stan flory bakteryjnej możecie zobaczyć w poniższych filmikach: 






JAK ODBUDOWAĆ FLORĘ BAKTERYJNĄ:

Aby wzmocnić lub zregenerować korzystną florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym, należy działać kompleksowo: zmienić dietę, wprowadzić więcej zdrowej żywności oraz (jeśli istnieje taka konieczność) przyjmować środki wspomagające jej pracę.  Jeśli chodzi o naturalne wspomagacze to polecam przede wszystkim:


  • wszelkie kiszonki - ogórki, kapusta, czy też inne warzywa kiszone oraz sok np. z kiszonych ogórków, czy kapusty. UWAGA! Kiszonych, nie kwaszonych!
  • kefiry, jogurty - Tu jednak należy zwrócić uwagę na fakt, że żywe kultury bakterii rozkładają cukier, więc jeśli w składzie jogurtu z żywymi kulturami bakterii jest cukier to dziękujemy za ten produkt, bo świadczy to o tym, że c bakterie nie działają, bo cukru w nim nie rozkładają. 
  • Szczepy, produkty, które kupicie w aptece. Tutaj najlepiej jak skonsultujecie wybór preparatu z lekarzem. Ja ze swojej strony mogę polecić COLOSTRUM, które od jakiegoś czasu stosuję na odbudowę flory bakteryjnej oraz odporności po okresie zimowym :)


A Wy jakie macie sposoby na dbanie o jelita? 

You Might Also Like

0 komentarze

Flickr Images