Co zamiast chipsów?

Czy ktoś z Was nie lubi chipsów? Zapewne dużo osób powie, że ich nie je, stara się unikać ze względu na dość kiepskie, delikatnie mówiąc, wartości odżywcze oraz z tego względu, że chipsy to po prostu bomba kaloryczna, pełna dziwnych składników. Sama odkąd zaczęłam zdrowo się odżywiać całkowicie zrezygnowałam ze spożywania tego typu produktów. Teraz już nie mam problemu, gdy ktoś stawia przede mną miskę chipsów, po prostu mnie do nich nie ciągnie. Jednak początki były dość ciężkie. Za każdym razem gdy na stole pojawiały się chipsy, we mnie toczyła się wewnętrzna walka pomiędzy rozsądkiem, a łakomstwem. I nie było tutaj mowy o kompromisie, nie można zjeść jednego chipsa i powiedzieć dziękuję już nie chce. (Oczywiście w teorii jest to możliwe, ale trzeba mieć naprawdę silną wolę i zdawać sobie sprawę, że tysiące osób w wielkich fabrykach, czy też laboratoriach robi wszystko, aby pomóc nam podjąć decyzję, że jeden chips to stanowczo za mało). Rozwiązanie było jedno - trzeba znaleźć coś co zastąpi niezdrowe chipsy ziemniaczane, coś smaczniejszego i dużo zdrowszego, ale też coś co nie sprawi, że orgiazm poczuje się oszukamy i z jeszcze większa siłą będzie domagał się niezdrowych smakołyków. Po kilku latach doświadczeń i poszukiwań mam dla Was kilka pomysłów na zdrowsze zamienniki chipsów, choć niekoniecznie będą to zamienniki mniej kaloryczne. 


1. Chipsy warzywne i owocowe: 

Tutaj pełna dowolność: z marchewki, buraka, topinamburu, jarmużu, batatów, pomidorów, czy też jabłek, kokosa i bananów. Z łatwością można przygotować je w domu. Do tego będziemy potrzebowali suszarki do owoców lub też zwykłego piekarnika albo po prostu słonecznego dnia :) Możecie też zaopatrzyć się w kupne chipsy, jednak tutaj koniecznie zwróćcie uwagę na skład. Unikajcie zbędnych dodatków: cukru, tłuszczu, konserwantów. 


2. Popcorn 

Popcorn to dużo zdrowsza alternatywa dla chipsów. Zawiera dużo błonnika, pomaga utrzymać stały poziom cukru we krwi oraz nie zawiera glutenu. Mowa tutaj jednak o popcornie, który przygotowujemy sami w domu, bez dodatków tłuszczu. Wersja do mikrofalówki zdecydowanie nie zalicza się do zdrowych przekąsek. 


3. Orzechy, ziarna i suszone owoce

To już bardziej kaloryczna opcja. Jednak z dwojga złego, lepiej zjeść miseczkę orzechów niż miseczkę chipsów. Te pierwsze dostarczą nam wiele cennych składników odżywczych oraz zapewnią nam sytość, natomiast te drugie dostarczą naszemu organizmowi jedynie tłuszcz trans, mnóstwo soli oraz cukru... Tak, tak w słonych przekąskach też znajduje się biały cukier. 


4. Świeże warzywa i owoce

To chyba najzdrowsza opcja. Paski papryki, marchewki lub tez seler naciowy, czy ogórki to fantastyczny zamiennik chipsów. Świeże warzywa i owoce dostarczają nam najwięcej witamin przy tym nie zawierają dużej dawki kalorii. Najlepiej wybieraj warzywa i owoce z hodowli ekologicznych. Zawsze pamiętaj, aby dokładnie umyć je przed spożyciem. 


5. Wafle kukurydziane, wafle ryżowe, wafle gryczane

Czasem zamiast chipsów stawiam na wafle kukurydziane. Nie jest to niestety jakaś bardzo zdrowa alternatywa, ale fajnie chrupie, jest niskokaloryczna i czasami ratuje w kryzysowych sytuacjach. Warto jednak wybierać wafle z jak najmniejszą lista składników. Czytajcie etykiety przed zakupem :)


A Wy jakie macie pomysły na przekąski? 

You Might Also Like

3 komentarze

  1. U mnie króluję owoce i warzywa oraz wszelkiego rodzaju orzechy i nasiona. Czasami skuszę się na porządną gorzką czekoladę lub upiekę coś w zdrowszej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najczęściej zamieiam chipsy na jabłka albo pestki dyni lub słonecznika. Czasami (dość rzadko, ale jednak) skuszę się na te tradycyjne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama uwielbiam chipsy buraczane i te z batatów *.*

    OdpowiedzUsuń

Flickr Images